کیست پوست صورت کیست پوست صورت

کیست های پوست صورت زائده های کوچکی هستند که در زیر پوست ایجاد می شوند و اغلب با کیست های چربی اشتباه گرفته می شوند. این کیست ها بی ضرر یا سرطانی هستند. گاهی اوقات یک کیست پوستی روی صورت رشد می‌کند، جایی که دائماً تحریک می‌شود، یا در یک مکان غیرعادی مانند انگشت یا پا ظاهر می‌شود.

اگرچه ظاهر آن از همه اینها آزاردهنده تر است، اما این مهمان ناخوانده معمولاً بدون هیچ آسیب و عارضه ای ناپدید می شود. من مریم حبشی هستم و در این مقاله کوتاه به معرفی کیست های پوستی صورت، علل آن و روش های درمان و پیشگیری می پردازم.

کیست پوست صورت

کیست پوستی چیست؟

کیست پوست صورت یک توده کوچک و غیرسرطانی در زیر پوست است که می تواند در هر نقطه از پوست ظاهر شود، اما بیشتر در پوست سر، صورت، گردن، پشت یا اندام تناسلی دیده می شود.

اندازه این کیست معمولا یک میلی متر است و روی پوست سفید یا زرد دیده می شود. پوست صورت به کندی رشد می کند. آنها معمولا بدون درد هستند، بنابراین به ندرت مشکل ایجاد می کنند یا نیاز به درمان دارند، اگرچه ممکن است متورم و خارش شوند.

این کیست ها که به عنوان کیست های اپیدرموئید شناخته می شوند، گاهی اوقات با کیست های چربی اشتباه گرفته می شوند، در حالی که کیست های چربی اغلب از غده هایی تشکیل شده اند که یک ماده روغنی ترشح می کنند.

انواع کیست های پوستی

کیست های پوستی انواع مختلفی دارند، بنابراین هم از نظر خصوصیات و هم در علائم و عوارضی که ایجاد می کنند با یکدیگر متفاوت خواهند بود. بسیاری از کیست های پوستی بسیار شایع هستند و برخی در انسان نادر هستند. در زیر شایع ترین انواع کیست های پوستی را معرفی می کنیم. به ویژگی های آن نیز اشاره کردیم.

همچنین بخوانید : اثرات نوشیدن آب بر سلامت پوست و مو

آکنه

آکنه، که اغلب جوش‌ها یا برآمدگی‌های کوچکی است که خود به خود یا با داروهای بدون نسخه از بین می‌رود، زمانی رخ می‌دهد که سبوم و بافت مرده منافذ پوست را مسدود کند. اگر کم و بیش ملتهب باشد به عنوان کیست شناخته می شود اما اگر ظاهر سفت داشته باشد به عنوان ندول شناخته می شود. برای درمان این مورد و مصرف آنتی بیوتیک باید با پزشک خود مشورت کنید.

کیست سباسه

گاهی اوقات غدد اطراف مو مسدود می شوند یا فولیکول مو تحریک می شود. این مشکل اغلب در صورت، گوش ها، سر، بدن یا کشاله ران ظاهر می شود. کیست به آرامی در زیر پوست رشد می کند و معمولاً در لمس حساس است. کیست های کوچک معمولاً خود به خود از بین می روند، اما کیست های بزرگ که بسیار متورم و دردناک هستند ممکن است نیاز به تخلیه توسط پزشک داشته باشند.

کالازیو

یکی دیگر از کیست های رایجی که روی پوست به خصوص روی صورت ظاهر می شود، تورم پلک است. به این کیست شالازیون نیز می گویند. شالازیون یک توده کوچک است که روی پلک پایین یا بالا رشد می کند. کیست شالازیون معمولاً متورم یا دردناک نیست.

کیست درموئید

اگر پوست شما به درستی رشد نکند، این کیست قبل از تولد شما تشکیل می شود. معمولا در سر، گردن و صورت ظاهر می شود. دلیل آن حفظ پوست، مو، عرق مو، خون، چربی، ناخن، دندان و سایر اندام ها است.

علائم کیست صورت شامل موارد زیر است

یک توده گرد کوچک زیر پوست

یک نقطه سیاه کوچک به مرکز کیست چسبیده است.

با بالا آمدن آن، گاز می تواند ماده ای غلیظ، زرد و بدبو از خود خارج کند.

همچنین بخوانید: ماساژ صورت در منزل (آموزش گام به گام ماساژ خانگی)

التهاب، عفونت، قرمزی، تورم و حساسیت در ناحیه تاول

کیست پوستی رای علل و عوارض

سطح پوست شما (اپیدرم) از یک لایه محافظ نازک سلولی تشکیل شده است که بدن شما دائماً در حال ریختن آن است. اکثر کیست های پوستی زمانی ایجاد می شوند که این سلول ها به عمق پوست مهاجرت کرده و به جای ریزش افزایش می یابند. افزایش کراتین زیر پوست معمولاً منجر به ایجاد توده در صورت می شود. کراتین پروتئینی است که به طور طبیعی در سلول های پوست وجود دارد.

آبسه زمانی ایجاد می شود که پروتئین به دلیل تجزیه پوست یا فولیکول مو در زیر پوست گیر می کند. این کیست ها به دلایل مختلفی مانند بلوغ یا برخی بیماری های نادر ژنتیکی ایجاد می شوند، اما ضربه به پوست عامل اصلی ایجاد کیست های پوستی است.

کیست ها در اثر عوامل زیادی از جمله عفونت ها، داروها، بیماری های ژنتیکی و التهاب مزمن و مزمن در بدن ایجاد می شوند.

پیشگیری از کیست پوست صورت

متأسفانه باید بگویم که نمی توانید از ایجاد کیست های پوستی روی صورت جلوگیری کنید، اما خودتان می توانید از ایجاد زخم و عفونت جلوگیری کنید و ثانیاً از ایجاد کیست یا خود آنها جلوگیری کنید. بهبودی، یک پارچه مرطوب گرم بپوشید.

درمان کیست پوست

کیست ها معمولا بدون درد هستند و هیچ مشکلی برای بدن ایجاد نمی کنند. مگر اینکه کیست های زیر جلدی خیلی بزرگ یا عفونی باشند. همچنین اگر کیست زیر جلدی در ناحیه حساس بدن رشد کند، باعث درد و مشکلاتی در بدن می شود.

کیست های زیر جلدی که بر عملکرد اندام ها تأثیر می گذارند نیز می توانند مشکلات زیادی در بدن ایجاد کنند. درمان کیست مویی شامل تخلیه و رهاسازی کیست با دو روش جراحی یا لیزر است.

چیزی که متخصصان درمان کیست روی پوست همیشه بر آن تاکید دارند این است که کیست را خودتان یا افراد غیرحرفه ای خارج نکنید. فرقی نمی کند کیست بد داشته باشید یا کیست بزرگ و ملتهب، در هر صورت باید با پزشک متخصص در درمان مشورت کنید.

همچنین بخوانید : رژیم غذایی و تغذیه مناسب چه تاثیری بر زیبایی دارد؟

بسیاری از کیست های پوستی در صورت عدم درمان به تدریج از بین می روند. گاهی اوقات، کمپرس گرم روی کیست می تواند توده را التیام بخشد. یک کمپرس گرم به تخلیه کیست و تسریع روند بهبود کمک می کند.

کیست های پوستی چگونه تشخیص داده و درمان می شوند؟

برای تشخیص کیست صورت، پزشک پوست و پوست اطراف آن را معاینه می کند و سابقه پزشکی شما را بررسی می کند. اگرچه این تومورها با معاینه تشخیص داده می شوند، اما گاهی اوقات برای تأیید نیاز به سونوگرافی است.

کیست های پوست صورت معمولاً با آنتی بیوتیک درمان می شوند، اما گاهی اوقات ممکن است برای درمان کیست های پوست صورت نیاز به اقدامات زیر باشد:

تزریق: این روش درمانی شامل تزریق محلول استروئیدی است که تورم و التهاب کیست را کاهش می دهد.

برش و زهکشی: در این روش پزشک یک برش کوچک در گاز ایجاد می کند و به آرامی محتویات آن را خارج کرده و فشرده می کند. این یک روش سریع و آسان است، اما با این روش بوسه می تواند برگردد.

جراحی سرپایی: در این روش پزشک با جراحی کل کیست را برمی دارد و سپس ناحیه مورد نظر را بخیه می زند. این روش ایمن و موثر است و کیست معمولاً بعد از آن ظاهر نمی شود. برای پاسخ به اینکه آیا غدد چربی زیر پوست می توانند سرطانی شوند، باید بگویم که معمولاً این اتفاق نمی افتد، اما نظارت بر رشد و تغییر توده چربی بسیار مهم است.

همچنین در بیشتر مواقع غدد چربی زیر پوست دردناک نیستند، اما اگر به اعصاب و رگ های خونی مجاور فشار بیاورند می توانند دردناک باشند. جالب است بدانید که در بیشتر موارد نیاز به لامپکتومی نیست و با طب سنتی می توان بیماری را درمان کرد. 

کیست های پوست صورت (علائم، علل و درمان و روش های پیشگیری)